Äventyr och utmaningar genom att själv få prova på. Hos oss får du uppleva äventyr i naturen och lära känna nya kompisar. Du kan vara scout genom hela livet.

I Scouterna får du prova på nya saker. I den lilla gruppen, patrullen, får du nya kompisar och öva på att leda dig själv och andra. I Scouterna blir du redo för livet.

När kan jag bli scout?

Du kan börja i Scouterna när du är 8 år. Du börjar som spårarscout och sedan blir du upptäckarscout, äventyrarscout, utmanarscout och roverscout. Ledare kan du vara sedan hela livet.

Vad gör vi?

På scoutmötena sysslar vi med massvis med olika saker så som ex. eldning, primitiv matlagning, hantverk och kanoting m.m. Ett par gånger per år beger vi oss ut på hajk, för de lite mindre scouterna kan det ibland handla om en övernattning i scoutstugan eller att åka iväg på en dagshajk. De lite äldre åker kanske iväg till en lägergård och sover utomhus i tält/vindskydd och deltar i olika aktiviteter. Varje sommar åker kåren dessutom på sommarläger och brukar vara iväg i ungefär en vecka.

De tre vanligaste svaren på varför man är scout

1. Kompisarna
  2. Åka på läger
  3. Prova på nya saker

Agnes 8 år:

Jag älskar hajk.

Gå med i vår kår och testa scouting

Du är välkommen när som helst på terminen att komma på ett möte och testa scouting. Kontakta oss, så kan vi berätta mer om och när mötena är.

Är du mellan 8-9 år?

Ronny Mild är avdelningsledare för spårarna. Du kan ringa Ronny på 0730-27 80 25, helst mellan klockan 17-20 eller skicka ett mejl till info@herrljungascout.se.

Är du mellan 10-11 år?

Katarina Hedén är avdelningsledare för upptäckarna. Du kan ringa Katarina på
0730-51 94 14, helst mellan klockan 17-20 eller skicka ett mejl till info@herrljungascout.se.

Är du mellan 12-14 år?

Helen Borhammar är avdelningsledare för äventyrarna. Du kan ringa Helen på
0705-11 06 36, helst mellan kl. 17-20 eller skicka ett mejl till info@herrljungascout.se.

Är du mellan 15-18 år?

Johan Cammersand är avdelningsledare för utmanarna. Du kan ringa Johan på
0702-52 6833, helst mellan kl. 17-20 eller skicka ett mejl till info@herrljungascout.se